Wat is NH?

Natural horse-man-ship staat voor het natuurlijk omgaan met paarden om zo tot een betere communicatie te komen met je paard.

Aan de hand van verschillende programma's (Pat Parelli, Monty Roberts, Klaus Ferdinand Hempfling,...) kan je jezelf zowel fysisch, mentaal en emotioneel verder ontwikkelen om zo een betere band te creƫren met je geliefde viervoeter. Het is de bedoeling om je via deze manier te leren communiceren met je paard, zoals zij dat onderling ook doen. Weg met zwepen om ze te straffen, of sloffen om ze mooi aan de teugel te laten lopen, of sporen... Al deze, en vele andere, accessoires mogen wel gebruikt worden voor de show, maar ze mogen ZEKER GEEN verlengstuk zijn van je lichaam om je paard te straffen. Je kan ze wel gebruiken om je paard te belonen of om jezelf te beschermen (carrotstick van Pat Parelli).

Zelf volg ik het programma van Pat Parelli, en geloof me, elke dag sta ik nog versteld van het verschil tussen hoe ik iets aangeleerd werd op manege en hoe je heel simpel enkele problemen kan oplossen of vermijden. Het vraagt natuurlijk enorm veel oefening en tijd om de juiste techniek onder de knie te krijgen, maar eenmaal je dat weet en waarop je zeker moet letten bij je paard, zul je enorm veel leren van je trouwe viervoeter.

vrijdag 9 mei 2008

Opzadelen

Hellow,

Gisteren terug tijd vrij gemaakt om met m'n paardje te werken. Ik vond het hoog tijd om een herstart te doen met het opzadelen. Ze heeft namelijk al enkele traumatische momenten beleefd (aangezien ze telkens haar oren plat legt en probeert te steigeren, veronderstel ik dat toch!) Ik vermoed dat de personen die haar zadelmak hebben gemaakt niet erg proffesioneel te werk gingen.

Nu, dit ter zijde, het was tijd om de daad bij het woord te nemen en over te gaan tot actie. De eerste 10 minuten waren de hel, shoppen, steigeren, oren plat,...maar geloof het of niet, maar na 20 minuutjes stond mijn paard zonder touwhalster of zonder halster stil naast me terwijl ik haar opzadelde.

Dit was echt een magnifiek gevoel. Like they say: patience will be rewarded.

Tot het volgende bericht...

Groetjes
Kevin

3 opmerkingen:

Anoniem zei

wow, kon ik dat ook maar met mijn paard. Ik zal het toch wel eens moeten overwegen om NH te doen. Heb er al veel over gehoord en gelezen, maar geloofde het nooit.

groetjes
Eline

Melanie zei

Chapeau dat je al zoveel hebt kunnen bereiken met je paard! Nog veel succes met Cashmir!
Grtz Melanie

Anoniem zei

en waar rij jij paard ?ik rij in Melsele in DE WINNING. ik kan er al redelijk goed mee overweg. ik heb zelf ook een paard een haflinger merrie. ella heet ze. ze is kei lief !!!!

groetjes

carlo