Wat is NH?

Natural horse-man-ship staat voor het natuurlijk omgaan met paarden om zo tot een betere communicatie te komen met je paard.

Aan de hand van verschillende programma's (Pat Parelli, Monty Roberts, Klaus Ferdinand Hempfling,...) kan je jezelf zowel fysisch, mentaal en emotioneel verder ontwikkelen om zo een betere band te creëren met je geliefde viervoeter. Het is de bedoeling om je via deze manier te leren communiceren met je paard, zoals zij dat onderling ook doen. Weg met zwepen om ze te straffen, of sloffen om ze mooi aan de teugel te laten lopen, of sporen... Al deze, en vele andere, accessoires mogen wel gebruikt worden voor de show, maar ze mogen ZEKER GEEN verlengstuk zijn van je lichaam om je paard te straffen. Je kan ze wel gebruiken om je paard te belonen of om jezelf te beschermen (carrotstick van Pat Parelli).

Zelf volg ik het programma van Pat Parelli, en geloof me, elke dag sta ik nog versteld van het verschil tussen hoe ik iets aangeleerd werd op manege en hoe je heel simpel enkele problemen kan oplossen of vermijden. Het vraagt natuurlijk enorm veel oefening en tijd om de juiste techniek onder de knie te krijgen, maar eenmaal je dat weet en waarop je zeker moet letten bij je paard, zul je enorm veel leren van je trouwe viervoeter.

dinsdag 13 mei 2008

Poly foliculair

Hellow,

Gisteren zijn mijn nichtje en haar man naar de dierenarts geweest met mijn merrie. Uit onderzoek is gebleken dat mijn paard poly foliculair is.

Dit wil het volgende zeggen:
Een normaal paard heeft één eicel die dan de eisprong maakt en zo bevrucht kan worden. Bij poly foliculaire paarden zitten er meerdere eicellen klaar (bij Cashmir 7 :-D ). Dit heeft tot gevolg dat ze moeilijker drachtig graak en dat het moeilijker is om de opvolging te doen van het bevruchte eicelletje. De veearts moet al eerst nazien welkeen bevrucht is en welke niet vooraleer hij het kan opvolgen.

Weten jullie hier meer over, laat het me weten?

Grtz
Kevin

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Vruchtbaarheidscyclus van de merrie
Een merrie is niet zoals een hengst het hele jaar door vruchtbaar, de vruchtbaarheid wordt bepaald door het weer. Zonnig en warm weer stimuleert de hengstigheid, de merrie is dan ook tijdens de winter en de herfst niet of niet goed hengstig. In het voorjaar en de zomer wordt de merrie om de 3 weken hengstig. De beste periode is mei, juni en juli. Zeer zonnige en warme dagen stimuleren de hengstigheid. Bij een donker voorjaar kiezen sommige fokker er voor om hun merrie "bij te lichten", dan creëert men kunstmatig (met behulp van lampen) een hogere temperatuur en meer licht.


De vruchtbaarheidscyclus van de merrie duurt gemiddeld 21 dagen. (dit kan tussen variëren tussen de 18 en 24 dagen). De hengstige periode duurt gemiddeld 5 dagen, maar ook dit kan variëren van paard tot paard. De eisprong vindt plaats op het einde van de hengstige periode. Een bevruchting heeft het meeste kans wanneer er gedekt wordt rond de eisprong, het beste is net na de eisprong.


Een hengstige merrie kan men herkennen aan het feit dat ze vaak lusteloos is, wat stugger in het gebruik en vaker met plassen. Als u uw merrie wil laten dekken dan gaat men de merrie "schouwen" om te zien of ze hengstig is. Met schouwen bedoelen we dat men de merrie in contact brengt met een hengst (vaak niet de hengst die later ook de merrie zal dekken). De merrie en de hengst zijn door een schot van elkaar gescheiden. Op deze manier kan de hengst geen schoppen vangen van de merrie. Laat de merrie en de hengst aan elkaar snuffelen. Indien de merrie niet hengstig is, zal ze zich afkeren van de hengst, ze zal zijn nabijheid niet tolereren. Daarom dat de merrie en de hengst dus van elkaar gescheiden moeten blijven, anders zou de hengst schoppen of beten kunnen vangen.
Enkele tekenen van hengstigheid kunnen zijn: blitsen, dit wil zeggen knipperen met de schede. De merrie kromt de rug, zoekt contact met de hengst en laat wat urine lopen.

Tegenwoordig maakt men vaak gebruik van echografie om na te gaan of een merrie al dan niet hengstig is. Hierbij voert men een scan uit van eierstokken van de merrie. De dierenarts gaat dan in endeldarm van het paard en scant op deze manier de eierstokken en de baarmoeder. Wanneer een merrie hengstig is rijpt een blaasje op de eierstok, dit noemt men een follikel. In deze follikel zit een eicel die ook verder rijpt en begeleidende cellen. Deze cellen scheiden hormonen af, onder andere het hormoon dat er voor zorgt dat de merrie hengstig is, en dat ze kan bevrucht worden. Wanneer de follikel een grote van 4 tot 6 cm heeft barst deze open en komt de eicel vrij. Deze wordt opgevangen door de eitrechter en komt op deze manier in de eileider terecht. Op dit moment kan een bevruchting plaatsvinden.

Na het veulenen treedt hengstigheid op tussen de 5de tot 12de dag na de geboorte. Deze hengstigheid wordt de veulenhengstigheid genoemd. Vaak krijgt het veulen dan wat last van diarree. Maar deze diarree is geen bewijs van de hengstigheid. Het is echter niet aangeraden om de merrie dan al opnieuw te dekken want vaak is de baarmoeder van de merrie nog niet helemaal schoon. Alleen bij een zeer vlot verlopen geboorte is dit te overwegen. Veel fokker wachten daarna niet tot de volgende hengstige periode maar laten de merrie 19 dagen na het veulenen hengstig spuiten om zo snel mogelijk opnieuw te kunnen bevruchten.

http://www.paarden-info.be/fokken-vruchtbaarheidscyclus-merrie.php

Groetjes
Nico

Floor Lola zei

Ik ben GREAT DR AKHERE, de krachtige spell-founder die jouw probleem kan oplossen
binnen 24 uur. Ik ben al meer dan 35 jaar een spell-caster
en mijn werk spreekt enorm tot mij. u kunt contact met hem opnemen via mijn privé e-mailadres zazabatemple@yahoo.com of WhatsApp +38972751056

Ga je via zo'n PREDICAMENT HIERONDER:

(1) Wil je financieel rijk worden?
(2) Wil je je ex terug?
(3) Heb je altijd slechte dromen?
(4) Wil je gepromoot worden op je werkplek?
(5) Wil je dat vrouwen / mannen achter je aan rennen?
(6) Wil je geestelijk krachtige magie?
(7) Wil je een spirituele kracht voor cocaïnebedrijven?
(8) Wil je zwanger worden?

Anonymous zei

Ik ben overweldigd door vreugde dankzij Dr. Ilekhojie. Mijn man verliet me een paar jaar geleden voor een andere vrouw en ik was er kapot van omdat ik hem nooit iets verkeerds heb gedaan, ik bleef achter met mijn twee kinderen en een baan die weinig betaalt. Ik gaf het bijna op tot ik online een getuigenis zag over Dr. Ilekhojie en ik besloot contact met hem op te nemen. Ik legde hem mijn probleem uit en hij verzekerde me dat ik na 24 uur een positief resultaat zal zien, verrassend genoeg kwam mijn man de dag na de spreuk terug en smeekte me hem te vergeven en beloofde nooit te vertrekken. Mijn man is nu zes maanden terug en we hebben nog nooit problemen gehad, ik ben blij dat ik niet aan Dr. Ilekhojie heb getwijfeld, want hij kan problemen zeker oplossen. Je kunt hem nu ook contacteren voor hulp E-mail: (gethelp05@gmail.com) Viber / WhatsApp: +2348147400259