Wat is NH?

Natural horse-man-ship staat voor het natuurlijk omgaan met paarden om zo tot een betere communicatie te komen met je paard.

Aan de hand van verschillende programma's (Pat Parelli, Monty Roberts, Klaus Ferdinand Hempfling,...) kan je jezelf zowel fysisch, mentaal en emotioneel verder ontwikkelen om zo een betere band te creëren met je geliefde viervoeter. Het is de bedoeling om je via deze manier te leren communiceren met je paard, zoals zij dat onderling ook doen. Weg met zwepen om ze te straffen, of sloffen om ze mooi aan de teugel te laten lopen, of sporen... Al deze, en vele andere, accessoires mogen wel gebruikt worden voor de show, maar ze mogen ZEKER GEEN verlengstuk zijn van je lichaam om je paard te straffen. Je kan ze wel gebruiken om je paard te belonen of om jezelf te beschermen (carrotstick van Pat Parelli).

Zelf volg ik het programma van Pat Parelli, en geloof me, elke dag sta ik nog versteld van het verschil tussen hoe ik iets aangeleerd werd op manege en hoe je heel simpel enkele problemen kan oplossen of vermijden. Het vraagt natuurlijk enorm veel oefening en tijd om de juiste techniek onder de knie te krijgen, maar eenmaal je dat weet en waarop je zeker moet letten bij je paard, zul je enorm veel leren van je trouwe viervoeter.

vrijdag 25 april 2008

Hengsten dekking

Hallo terug,

Eindelijk is het zover, ik mag mijn paardje laten dekken door één van de hengsten van mijn nichtje en haar man. http://www.dekattenberg.be/

Waarschijnlijk zal het door Tom zijn hengst zijn, Nescio.
Natuurlijk heb ik zoveel vragen, omdat dit de eerste keer is voor mij:
  • Waar moet ik goed op letten voor, tijdens en na de dracht?
  • Wat éénmaal het veulen is geboren, hoe ga je ermee om?
  • Hoe zal mijn merrie reageren, zal ze rustiger worden, zal ze een goede moeder worden?
  • Kan mijn merrie ziektes oplopen tijdens haar zwangerschap?
  • Wanneer is het advies van een dierenarts zeker aan te raden?
Weet jij een antwoord op één van deze vragen, laat het gerust na bij reacties, dan kan ik me goed voorbereiden.

Groetjes
Kevin

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo,

Hier alvast een interessante link:
http://www.paarden-info.be/fokken-van-paarden.php

Groetjes
Brain

Kevin zei

Bedankt Brain, heb hem zojuist bezocht, inderdaad heel interessant.
Als je er nog weet zijn, laat het me gerust weten.

Grtz
Kevin

Anoniem zei

Hallo,

Om je al een beetje informatie te geven wat ik zelf heb meegemaakt en wat ik zelf doe (ik heb zelf een gekeurde hengst en fokmerries)

Waar moet je op letten, voor, tijdens en na de dracht?
Onze merries worden altijd op 18 dagen gescand, en op 40 dagen nog eens. Vooral om te zien of ze drachtig zijn maar ook om te zien of het geen tweeling is. Je kunt voor de dekking ook een test afleggen om te zien of je merrie geen overdraagbare ziekte heeft. Tijdens de dracht zorg ik er altijd voor dat de merries geen stress hebben (wedstrijden doe ik dan dus niet) Ik rij de paarden zolang mogelijk door, de laatste maanden doe ik het wel rustiger aan en ga k vaak wandelen. De laatste maand begin ik ook met merriebrok. Bij ons blijft het licht aan tot 22u exact. Ook dit is goed voor de merrie en zo ontstaat er een regelmaat.
Als het veulen geboren is (tot nu toe ben ik er altijd bij geweest wanneer de merries moesten veulene) bel ik onmiddellijk een dierenarts op. Zelf kijk (of neem) ik of de zuiger uit het mondje is, ook het geslacht controleer ik en ook de navel ontsmet ik onmiddellijk. De dierenarts komt dan de moederkoek controleren en geeft het veulen zijn eerste inenting. Dan moet je er voor zorgen dat het veulen binnen de 2 uur drinkt (biest), als k zie dat er al anderhalf uur voorbij is zonder dat het gedronken heeft, neem ik de papfles, melk de merrie en geef het zo aan het veulen.
Elke merrie reageert anders, ik heb hier 2 merries staan die vorig jaar hun 1ste veulen kregen (12 jaarse en 4 jaarse merrie) en beide reageerde heel anders. De oudste merrie is rustiger geworden maar dit was dan ook wel echt een gek paardje :-) De jongste is niet rustiger geworden, maar ook niet heviger.
Een ziekte die toch wel eens voorkomt tijdens de dracht is Rhino. Dan kan ze het veulen verwerpen.
Advies van een dierenarts is aan te raden van zodra je zelf twijfelt. Ik ken mijn dierenarts erg goed en bel haar ook zodra ik ergens onzeker over ben.

Kevin zei

Dag vanessa, heel erg bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik zowiezo op voorhand m'n merrie eens grondig zal laten controleren, om zo problemen te voorkomen. Kdenk dat dat het beste zal zijn. Kzal zoveel mogelijk denken aan je advies, kdenk dat ik dan al ver zal komen.

Nogmaals bedankt

Groetjes
Kevin